نظر کارشناسان در مورد بازار

  

بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا کنون روند افزایشی قابل ملاحظه ای داشته و توانسته طی 9 ماه بیش از 40 هزار واحد رشد کند. با وجود ایت رشد قابل توجه کارشناسان معتقدند این روند افزایشی دست کم تا پایان سال ادامه خواهد داشت. هر چند شیب مثبت بودن آن ملایم ارزیابی می شود اما پیش بینی ها بر آن است که بازار هنوز هم توان رشد دارد. بازدهی بازار ظرف یکماه اخیر بیش از 13 درصد بوده است.

مصطفی بیاتی کارشناس بازار سرمایه و مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در گفتگو با خبرنگار همفکران در خصوص روند کلی بازار سرمایه در ماه های اخیر می گوید:" در ماه های اخیر روند کلی بازار بطور تقریبی روی همه گروه ها و صنایع مثبت بوده است. از این رو تقریبا همه صندوق ها روی همه صنایع فعال بودند. صنایعی از جمله پتروشیمی، انفورماتیک، سیمان، بانک و مخابرات."

وی با اشاره به رشد قیمتی اخیر همه صنایع در بازار سرمایه افزود:" در حال حاضر با توجه به اینکه تقریبا همه صنایع رشد قیمتی مناسبی داشتند و به بلوغ نسبی رسیدند نمی توان صنعتی را به سایر صنایع برتر دانست و برای سرمایه گذاری در اولویت قرار داد."

بیاتی درباره استراتژی صندوق های سرمایه گذاری آگاه در شرایط کنونی اذعان داشت:" بدلیل اینکه همه گروه ها رشد قابل توجهی داشتند هیچ گروهی در بازار وجود ندارد که از رشد سایر گروه ها عقب مانده باشد و بتوان گفت از این لحاظ نسبت به سایر صنایع دارای مزیت است. با توجه به این شرایط و بدلیل کاهش ریسک سرمایه گذاری ترجیح داده شد که در گروه های مختلف بازار حضور داشته باشیم."

مدیر سرمایه گذاری صندوق های کارگزاری آگاه درادامه به بهترین استراتژی سهامداران در شرایط کنونی گفت:" درشرایط فعلی بازار دارای حالت سینوسی است و دنبال کردن گروه های پیشرو ممکن است سهامداران را از بازدهی بازار باز دارد. بنابراین با توجه به اینکه با دید کوتاه مدت همه صنایع رشد قابل توجهی داشتند بهتر است دیدگاه میان مدت را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت."

بیاتی در پاسخ به این سوال خبرنگار همفکران که در شرایط کنونی کدام صنایع برای سرمایه گذاری مناسبترند ابراز داشت:" پتروشیمی، فلزات اساسی و سنگ آهنی ها می توانند در میان مدت بازدهی مناسبی داشته باشند. قیمتگذاری محصولات فلزات اساسی در بورس کالا با دلار 2500-2600 تومان صورت گرفته و این مساله این گروه را از تغییرات نرخ دلار مصون می دارد. P/E های منطقی شرکتهای پتروشیمی سبب شده کاهش نرخ دلار تاثیرات چندانی در این گروه نداشته باشد."

این کارشناس بازار سرمایه افزود:" در میان پتروشیمی ها تنها زاگرس از کاهش نرخ دلار بیشترین آسیب پذیری را خواهد داشت زیرا 100 درصد محصولاتش صادراتی است و دلار را در بودجه اش با نرخ آزاد در نظر گرفته است. اما سایر پتروشیمی ها از این مساله در خطر نیستند."

بیاتی در پایان روند آتی بازار سهام را مثبت ارزیابی کرد و گفت:" روانه شدن جریان نقدینگی به سمت بازار سهام سبب شده با وجود رشد مناسب بازار در ماه ها اخیر، چشم انداز آتی بازار در ماه های پیش رو مثبت ترسیم گردد. البته پیش بینی می شود این روند افزایشی همراه با شیب ملایمتری صورت پذیرد."

خاطر نشان می شود مصطفی بیاتی مدیر سرمایه گذاری صندوقهای سرمایه گذاری آگاه و عقیق می باشد. صندوق آگاه با عمر 1941 روزه در بازار سرمایه در یکسال اخیر بیش از 229 درصد بازدهی را کسب کرده است. ظرف سه ماه گذشته 35 درصد و طی یک ماه گذشته 11.4 درصد بازدهی داشته است.

تا امروز 1008 روز از عمر صندوق عقیق گذشته و طی یکسال اخیر 209 درصد بازدهی داشته است. ظرف سه ماه گذشته 37.4 درصد بازدهی و طی یک ماه اخیر 3.5 درصد بازدهی را در کارنامه اش به ثبت رسانده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد