درس هایی که باید از تجربه شاوان آموخت

 در همین وبلاگ بارها و بار ها به عدم ارزندگی شاوان و دوری از آن توصیه شده است . لذا برای تجربه ای از شکست می توانید این مطلب را بخوانید.


 

شاوان در تاریخ ۹۱/۱۲/۲۸ به دلیل تعدیل مثبت در پیش بینی درآمد متوقف شد، در آن زمان قیمت سهم برابر با ۸۰۹ تومان بود. گزارش سهم بسیار جذاب بود و سهم در قیمت مناسب ۱۵۲۰ تومان بازگشایی شد.

در یک فرایند صعودی سریع سهم خود را به محدوده ۲۳۶۰ تومان رساند، همچنان قیمت سهم منطقی به نظر می رسید.

سهم پس از چند روز مجددا با استقبال بازار مواجه شد و تا محدوده ۴۳۸۵ تومان رشد کرد، یعنی در یک بازه زمانی تقریبا ۴۵ روزه پس از بازگشایی سهم نزدیک به ۲۲۰ درصد رشد کرد، در این هنگام شایعات زیادی در مورد سود دهی بسیار زیاد این سهم در بازار پیچید، همگان از شاوان صحبت می کردند. در این زمان افرادی که شایعه درست می کردند و از واقعیت های پشت پرده خبر داشتند در حجم های بسیار سنگین اقدام به فروش کردند.

 

بالاخره گزارش عملکرد شش ماهه سهم در تاریخ ۹۲/۸/۴ منتشر شد، انتظارات بسیار بیشتر از واقعیت بود. ناگهان پس از چند روز فشار فروش در سهم به شدت افزایش یافت. در این شرایط افرادی که سود کلانی به دست آورده بودند به سرعت از سهم خارج شدند و سهم را با انبوهی از سهامداران تازه وارد به بورس رها کردند.

نتیجه آن ریزش سنگین سهم و زیان شدید برای سهامداران خرد. کسانی که با زحمت پول کمی را به دست آورده بودند و انتظار داشتند سود خوبی در بورس بدست آورند.

 

و اما شرایط این روزهای سهم:

بسیاری از سهامدارن از سهم خسته شده  اند و حاضر شده  اند با زیان بسیار سنگین از سهم خارج شوند. در حالی که سهم ممکن است به زودی بازگشت داشته باشد.

 

نکاتی که باید از این تجربه به آموخت:

۱. هیچ وقت بدون تحلیل و با هیجان بازار خرید نکنید.

۲. برای خرید یک سهم دلیل داشته باشید.

۳. به سود منطقی قانع باشید و بلند پروازی نکنید.

۴. حد ضرر را رعایت کنید.

۵. شایعات بازار را زیاد جدی نگیرید، هنگامی که یک سهم در حال رشد است شایعات در مورد آن زیاد می شود.

۶. سعی کنید در کف قیمت و یا شروع روند صعودی وارد سهم شوید نه در سقف و پایان روند صعودی.

۷. نخریدن یک سهم هیچ آسیبی به شما نمی رساند، ولی خرید غیر منطقی یک سهم می تواند سرمایه شما را به باد دهد.

 


تحلیل تکنیکال شاوان


شاوان پس از یک رالی صعودی در مرحله اصلاح قیمت قرار گرفته است. سهم امروز به محدوده اصلاحی ۵۰ درصدی خود در قیمت ۲۶۰۰ تومان رسید، بالابودن فشار فروش در سهم باعث شد که سهم به درون این محدوده حمایتی نفوذ کند و با صف فروش روبرو شود. محدوده حمایتی ۵۰ در صد اصلاحی هنوز شکسته نشده است، در صورتی که این محدوده شکسته شود، حمایت بعدی و بسیار محکم سهم در محدوده ۲۲۰۰ تومان قرار دارد.

از طرفی اندیکاتور RSI نیز به زیر ۳۰ رسیده است که نشان از فروش های هیجانی در سهم می باشد.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد