آخرین خبر ها از خصوصی سازی


 

 

رییس سازمان خصوصی سازی طی اولین نشست مطبوعاتی سازمان خصوصی سازی در دولت یازدهم، ضمن اشاره به تقسیم بندی بنگاه های اقتصادی به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سه گروه مختلف توضیح داد: گروه اول شامل بنگاه هایی می شود که به دلیل برخورداری از ویژگی تصدی گرایانه واگذاری آنها طی برنامه چهارم توسعه ملزم و ضروری شده است.

به گزارش بورس نیوز، پوری حسینی گروه دوم را موسوم به شرکت های مشمول اصل 44 قانون اساسی دانست و افزود: گروه دوم شرکت های دولتی را در بر می گیرد که دولت موظف به واگذاری 80 درصد مجموع ارزش آنها شده است.

وی ضمن اشاره به ممنوعیت ورود سازمان خصوصی سازی به گروه سوم اظهار کرد: بخش سوم شرکت هایی را شامل می شود که به دلیل فعالیت های حکومتی معاف از خصوصی سازی هستند.

رییس سازمان خصوصی سازی در خصوص روند واگذاری گروه های ذکر شده گفت: در حالی طبق قانون زمان انجام واگذاری برای شرکت های مشمول گروه اول پایان برنامه چهارم در نظر گرفته شده است که اکنون پس از گذر سه سال از برنامه چهارم هنوز خصوصی سازی برخی از این شرکت ها انجام نگرفته است. این در شرایطی است که واگذاری بنگاه های مشمول گروه دوم باید حداکثر تا پایان سال 93 انجام گیرد.

وی از تخصیص و یا واگذاری 151 هزار میلیارد تومان سهام در 12 سال گذشته خبر داد و گفت: از مقدار ذکر شده بیش از 51 هزار میلیارد تومان سهام تنها در قالب سهام عدالت و یا رد دیون تخصیص داده شده و هنوز عملیات واگذاری آن انجام نگرفته است.

پوری حسینی پاسخ به این پرسش که چند درصد از این واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است را دشوار دانست و گفت: به وسیله تحقیقات اولیه برآورد می شود که از 151 هزار میلیارد تومان سهام اختصاص یافته یا واگذار شده 12.7 درصد از آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

وی سال آینده را سال اتمام اعظم برنامه های سازمان خصوصی سازی دانست و گفت: امیدواریم که سازمان خصوصی سازی بتواند تا اتمام سال آتی واگذاری گروه های یک و دو بنگاه های اقتصادی را انجام و سهام عدالت را نیز از بلاتکلیفی رها سازد.

رییس سازمان خصوصی سازی در خصوص فرآیند آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: در حالی پیش از این مشمولین سهام عدالت به 6 دهک درآمدی تقسیم شده بودند که با تغییر دهک درآمدی به دهک جمعیتی اکنون مشمولین سهام عدالت به 7 دهک جمعیتی تبدیل شده اند.


وی با بیان این مطلب که سهام عدالت تا دو ماه دیگر به بازار بورس وارد می شود گفت: در حالی با افزودن کارگران فصلی و ساختمانی تعداد مشمولان سهام عدالت به 50 میلیون نفر می رسد که تاکنون درباره ساز و کار اجرایی شدن معاملات سهام عدالت در بورس تصمیم گیری قطعی نشده این در حالی است که در صورت عدم تغییر در قانون مجلس شورای اسلامی، سهام عدالت در قالب شرکت های سرمایه گذاری استانی وارد بورس خواهد شد.


وی ادامه داد: به لحاظ حکم برنامه پنجم توسعه از کل میزان سهام عدالت در دست مردم به نسبت پرداخت بدهی ها و وصول مطالبات دولت از طریق سود سهام، تنها 30 درصد از آن قابل معامله خواهد بود این در شرایطی است که برخی از سهامداران از تخفیف سهام برخوردار شده اند.

وی از توقف واگذاری ها بابت رد دیون دولت در سال آینده خبر داد و گفت: بیشتر بدهی های دولت در سال آینده به شکل بلوکی و نقدی انجام خواهد شد و این در حالی است که دولت جدید اعتقادی به پرداخت بدهی از طریق رد دیون ندارد.


پوری حسینی از عرضه بلوک 17 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس طی هفته آتی خبر داد و گفت: ارزش کلی این بلوک چیزی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده که طی هفته آتی عرضه خواهد شد.


وی در خصوص ایرادات مطرح شده از جانب شورای رقابت در خصوص واگذاری هلدینگ خلیج فارس توضیح داد: نگرانی ها در خصوص عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس در حالی مربوط به دو شرکت فجر و مبین است که تاکنون هیچ مدرکی دال بر فروش تبعیض آمیز یوتیلیتی توسط این دو شرکت کشف نشده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: مقرر شده است تا سهام دو شرکت فجر و مبین به نسبت استفاده سایر شرکت ها واگذار گردد تا جنبه انحصاری آن برطرف شود.

وی در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز تصریح گرد: اگرچه به موجب حکم قانون در خصوص اصل واگذاری این دو باشگاه هیچگونه تردیدی وجود ندارد اما لازم است که صورت دارایی ها، بدهی ها و درآمدهای این دو باشگاه به صورت شفاف ارایه شود تا اقدامات لازم در خصوص قیمت گذاری و واگذاری آنها در بازار سهام انجام گیرد.


وی از واگذاری بخشی از سهام شرکت پالایشگاه لاوان و بندرعباس در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: واگذاری پالایشگاه لاوان و بندرعباس مجموعاً بالای پنج هزار میلیارد تومان به تعهدات دولت در زمینه واگذاری ها اضافه خواهد کرد.



پوری حسینی در حوزه واگذاری ها، فروش تعدادی از نیروگاه ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمت پایه این نیروگاه ها نهایی شده و مجموع واگذاری ها تا پایان سال جاری حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رییس سازمان خصوصی سازی در خصوص حجم و عرضه پیشنهادات سازمان خصوصی سازی در لایحه بودجه سال 93 کشور تشریح کرد: در گروه یک 160 شرکت تعیین تکلیف شده که از این میزان 14 شرکت فروخته شده، شش شرکت در حال عرضه، 12 شرکت در حال تصویب قیمت پایه، 65 شرکت در حال رفع ابهام اطلاعات، یک شرکت در حال پذیرش است و 43 شرکت باقیمانده نیاز به اصلاح ساختار و تعیین تکلیف درباره آن و یا انحلال دارند.

وی ادامه داد: در لیست واگذاری های گروه دوم واگذاری 167 شرکت طی امسال و سال آینده انجام و 100 شرکت دیگر در سال آتی به جمع واگذاری های گروه دوم اضافه خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی تشریح کرد: از مجموع شرکت های گروه دو 67 شرکت در مرحله عرضه، یک شرکت در حال قیمت گذاری، 39 شرکت در حال انجام اقدامات کارشناسی، 9 شرکت در مرحله پذیرش سازمان بورس و 68 شرکت در حال اصلاح ساختار هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد