فردا را اینگونه میبینند !!

 

 

بودجه در میانه های بازار به مجلس داده شد و عملا سند آن در انتهای بازار منتشر شد. بنابراین می توان گفت امروز بازار ارزیابی درستی از بودجه نداشت. در مورد بحث هدفمندی یارانه ها در بودجه و تاثیر آن بر بازار در روزهای گذشته (گزارش شنبه) صحبت کردیم و نیازی به تکرار نیست.  با توجه به اینکه دولت برنامه ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ندارد بنظر میرسد جا دارد نمادهای انرژی بر مانند فلزیها و سیمانی ها و پتروشیمی ها در روزهای آتی بیشتر مورد توجه بازار قرار گیرند.

البته پتروها را نمی توان کاملا انرژی بر دانست ولی بنظر میرسد قیمت خوراک پتروشیمی ها با قانون هدفمندی گره خورده است و تا لایحه اصلاح قانون به مجلس ارائه نشود می توان انتظار داشت افزایش زیادی در قیمت خوراک انجام نشود. در گروه پتروشیمی می توان خراسان را در شرایط فعلی نماد ارزنده ای دانست. پوشش خوبی در شش ماه اول داشته است، اوره را برای شش ماهه دوم 290 دلار دیده (الان 330 دلار است) و دلار را 2500 تومان و موجودی خوبی هم از نیمه اول به نیمه دوم منتقل کرده است. درآمدهای متفرقه شرکت از محل سود بانکی هم رشد فزاینده ای خواهد داشت. سهم پی بی ای مناسبی دارد و در 9 ماهه هم تعدیل خوبی خواهد داشت. مثبت فردای سهم شرایط را برای حرکت به سمت 1250 تومان آماده خواهد کرد.

فولاد امروز در میانه های بازار مثبت شد ولی در انتها باز هم به منفی کشیده شد. بحث بهره مالکانه معادن سنگ آهن مانند بودجه 92 در بودجه 93 هم دیده شد است. همان 5% شمش فخوز که برای آن 800 میلیارد تومان درآمد دیده شده است. البته همین الان تنها چادرملو همین مقدار بهره مالکانه دیده است. بنابراین این عدد یک تخمین دست پایین است. البته هنوز هم شیوه اجرای این قانون و آیین نامه آن تدوین نشده است. امروز گزارش شش ماهه فولاد هرمزگان هم منتشر شد. شرکت وضعیت مناسبی دارد. 45 میلیارد تومان زیان سال مالی قبل را پوشانده است و در پایان شش ماهه 64 میلیارد تومان هم سود ساخته است. فولاد سود هرمزگان را در صورتهای تلفیقی خود دیده است ولی فعلا در سود شرکت اصلی نیاورده است. از این محل تعدیل خوبی خواهد داد که می تواند اثر بهره مالکانه را خنثی کند. 

در قانون بودجه ردیف حقوق دولتی نسبت به بودجه جاری رشد زیادی کرده است. این ردیف مشمول کگل و کچاد نمی شود. در مورد میزان واقعی رشد آن نیز نمی توان نظر قطعی داد زیرا ما فقط مقادیر پیش بینی شده بودجه 92 را داریم و از آنچه واقعا تحقق یافته است بی خبر هستیم.

گروه بانکی امروز هم با فشار فروش روبرو بود. کماکان اعتقاد داریم تداوم سرمایه گذاری با دید میان مدت در این گروه و خرید پله ای در قیمتهای فعلی در نمادهای مانند تجارت، پاسارگاد و ملت انتخاب مناسبی است. هنوز هیچ یک از گزارشهای حسابرسی شش ماهه نمادهای بزرگ بانکی منتشر نشده است تا ببینیم حسابرس در مورد تسعیر ارز این نمادها و ذخایر عجیب و غریبی که بانکها گرفته اند چه موضعی میگیرد.

گروه دارو هم مجدد رالی جدیدی را شروع کرده است. افزایش نرخهای جدیدی هم به تعدادی از داروها داده شده است. در افزایش نرخهای اردیبهشت امسال عملا داروهایی که در سال 91 افزایش گرفته بودند مد نظر قرار نگرفتند. افزایش نرخهای اخیر مربوط به این دسته از داروها است.

در گروه پالایشی هم منتظر حرکت مثبتی هستیم. نرخ جهانی نفت در هفته های اخیر رشد خوبی داشته است. از نظر تکنیکی هم سهام گروه پس از اصلاح و خواب زمانی اخیر پتانسیل برگشت دارند. نمی توان سهام گروه را سهام بلند مدتی دانست ولی ورود در قیمتهای حدود 1400 تومان در شبندر می توان با ریسک کم و با امید نوسان مثبت خوبی همراه باشد.

در دو سهم تایرا و رتاپ که در گزارش بازار از آن زیاد صحبت کردیم تغییر تحولات سهامداری جالبی اتفاق افتاده است. در رتاپ سرمایه گذاری تدبیر ایرانیان امروز به بالای یک درصد وارد شد. صندوق بازنشستگی بانکها سه روز است آمده بالای یک درصد و شرکت نگین ساحل رویال هم حدود 10 روزی است به بالای یک درصدی ها اضافه شده است. این نگین ساحل رویال از زیر مجموعه های مهر است که ورود آن در میانه های فاز صعودی کساوه و چکاوه به تداوم رشد این نمادها کمک زیادی کرد. در تایرا هم سایپا امروز یک بلوک 10 میلیون سهمی به اتیه اندیشان مس فروخت و این شرکت بالای یک درصد آمد. اعتضاد غدیر هم امروز پس از مدتها در این سهم خرید داشته است. سهم منحنی مناسبی دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد