متدی برای پیشگویی رونق و رکود


  



امیر ناصرحجتی مبتکر روش محاسبات حجمی برای پیش*بینی قیمت*ها است. او دانش*آموخته رشته*های مهندسی نرم*افزار و مدیریت سرمایه*گذاری است و چهار سال اخیر را صرف توسعه این روش کرده است. وی مشاور مالی در موسسات سرمایه*گذاری سنگاپور و مالزی و مدرس مدیریت سرمایه*گذاری است و در زمینه آموزش برخی اصول این روش از مهرماه سال*جاری در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران آغاز به تدریس خواهد کرد.

به اعتقاد وی، روند تغییر قیمت*ها در بازارهای مالی، متاثر از بازی*های پنهانی است و این بازی*ها از طریق تغییرات حجم معاملات در بازار قابل تشخیص است. در این خصوص با این کارشناس بازار به گفت*و گو نشسته**ایم که مشروح آن را در ادامه می*خوانید:
***
شما پنج ماه قبل در صفحه شخصی*تان، پیش*بینی سقوط قیمت نفت*خام و طلای جهانی را داشتید. در حالی*که اقتصاددان*ها و انتظار فعالان بازارهای مالی این بود که با بحران تنگه هرمز و تحریم*های نفتی، قیمت نفت بسیار بالاتر از قیمت فعلی می*رود و همچنین انتظار آنها افزایش قیمت طلا بود؛ درحالی*که بر خلاف خبرها و انتظارات، پیش*بینی*های شما اتفاق افتاد. مبنای کار شما چیست و چگونه به این نتایج رسیدید؟

نوسانات قیمت*ها، تصادفی نیست و پشت پرده هر روند و تغییر قیمت، یک بازی پنهان نهفته است و گروه*هایی این بازی را ساخته و از آن در جهت سود خود استفاده می*کنند و قبل از انتشار یا اتفاق افتادن یک واقعه، سهام یا محصول مورد نظر خود را خریده و بعد از انتشار خبر با سود بسیار بالا خارج می*شوند. روش*های پیش*بینی من بر اساس شناسایی همین بازی*های پنهان با محاسبات حجم معاملات است. اگر همان مسیری را برویم که سرمایه بازی*ساز (Smart money) رفته، معمولا پیش*بینی*ها درست محقق می*شود در حالی که اقتصاددان*ها معمولا بعد از اتفاق افتادن یک واقعه آن را تحلیل می*کنند.


ممکن است درباره بازی*های پنهان بیشتر توضیح دهید؟
برای مثال سه ماه قبل از واقعه 11 سپتامبر، حجم معاملات طلا در بورس نیویورک بالا رفت. در همین زمان شاخص*های بورس آمریکا در جهت قرارداد فروش (sell off ) معامله شدند؛ یعنی روی سقوط قیمت آنها شرط بسته بودند. همچنین در شرکت هالیبرتون که متعلق به دیک چنی معاون بوش بود، همین الگوهای حجمی پدید آمد. هالیبرتون علاوه بر امور نفتی، قراردادهای لجستیکی ارتش آمریکا را نیز بر عهده دارد. سپس، با وقوع 11 سپتامبر قیمت طلا اوج گرفت، شاخص*های سهام آمریکا سقوط کرد و همچنین با جنگ افغانستان و عراق و نیاز به امور لجستیکی بیشتر ارتش، سود بیشتری نصیب این شرکت شد؛ بازارهای مالی محلی برای بازی سرمایه*ها است.


آیا بین بحران اقتصادی غرب و همین بازی*های پنهانی که گفتید رابطه وجود دارد؟
بانک گلدمن ساکس، قبل از شروع بحران اقتصادی آمریکا روی سقوط قیمت اوراق قرضه مسکن، شرط بسته بود. کمیسیون اوراق بهادار آمریکا گفت که با سقوط بازار مسکن، سرمایه*گذاران اوراق بهادار وام*های فقط یک سبدی، بیش از یک میلیارد دلار متضرر شدند. گلدمن ساکس که یکی از مهم*ترین بانک*های سرمایه*گذاری جهان است از بحران*های مالی جهانی اخیر تقریبا مصون ماند. تقریبا تمام روسای بانک مرکزی و خزانه داری آمریکا از مدیران قبلی گلدمن ساکس بوده*اند. همچنین نخست وزیر قبلی و رییس بانک مرکزی ایتالیا، کمیسر اروپا در امور تعرفه و تجارت همگی از مدیران رده بالای این بانک بودند. بانک مذکور قبل از سال ۲۰۰۷ با فروش اوراق قرضه*ای که پشتوانه آنها اسناد بهادار دیگری بوده، مشتریان خود را فریب داد و آنها را به معاملات پیچیده*ای کشاند که پشتوانه آنها اعتبارات رهنی بی پشتوانه بوده، بدون آنکه آنها را آگاه سازد حتی خود، همزمان بر سقوط آنها شرط بست. از یک سو بانک خود را از شر دارایی*های رهنی بی*پشتوانه رها می*کرد، از طرفی همچنان به ترغیب مشتریان خود به شرط*بندی بر سر افزایش قیمت املاک ادامه می*داد در حالی که با همکاری شرکت*های سفته باز تابعه، به روی کاهش ارزش آنها شرط می بست که تاثیر آن شتاب بخشیدن به سقوط ارزش اوراق رهنی در معاملات بورس و شروع بحران اقتصادی و افزایش سود این بانک بزرگ بود.


روش محاسبات حجمی چیست و چگونه به آن دست پیدا کردید؟
ابداع این روش*ها نتیجه چهارسال تحقیق شبانه*روزی روی محاسبات حجم معاملات و به کارگیری آنها در بازارهای مالی است؛ با استفاده از الگوهایی که در این محاسبات دیده شد، قابلیت پیش*بینی نقاط برگشت قیمت و زمان نسبتا دقیق خروج در بازار وجود دارد. این روش ترکیبی پیچیده از محاسبات حجم معاملات و قیمت و روابط بین آنها است. یک ارتباط پنهان بین مناطقی که قبلا قیمت در آنجا برگشته و مناطقی که در آینده قیمت در آنجا برگشت خواهد داشت، وجود دارد. روش محاسبات حجمی، محدوده*هایی را مشخص می*کند که قیمت با تقریب بسیار بالایی در آن محدوده*ها برگشت خواهد داشت. همچنین با استفاده از ترکیبی از منحنی*های حجمی می*توان محدوده انتهایی هر روند و نقاط بهینه حد ضرر را مشخص کرد. از آنجا که بازارهای مالی فرکتال هستند، داشتن روشی غیرخطی در مقایسه با روش*های مرسوم در تحلیل تکنیکال، یک مزیت محسوب می*شود. با این روش تشخیص بازار رونددار از بازار بی*روند امکان*پذیر می*شود؛ چون عامل نوسان قیمت*ها هرچه که باشد، نهایتا خود را در حجم معاملات نشان خواهد داد.



بسیاری از افراد در بورس و بازارهای مالی ناموفق هستند و سرمایه خود را از دست می*دهند. به نظر شما دلیل این عدم موفقیت چیست؟
طبق آمار در بازارهای آتی(Futures)،
90 درصد افراد طی 90 روز اول حضورشان در بازار، کل سرمایه خود را از دست می*دهند. مردم غالبا در جهت افکار خود معامله می*کنند و توقع دارند بازار طبق نظر آنها پیش برود؛ در حالی*که بازارها به اخبار پنهان واکنش نشان می*دهند نه به اخبار منتشر شده.

به طور مثال قبل از عید امسال، همه به سمت خرید سکه متمایل شدند و بر این عقیده بودند که قیمت سکه باز هم بالا خواهد رفت و همچنان که بعد از عید قیمت به شدت پایین *آمد، مردم اصرار داشتند که حرف*شان درست است و با ضرر سکه*ها را نگه داشتند. رمز موفقیت این است که اگر ضرری حاصل شد به سرعت و با ضرر کم از بازار خارج شویم و اگر موقعیت* ما در سود بود، به هیچ وجه زود خارج نشویم.

دلیل موفقیت عده کمی که در بازارهای مالی سود می*برند، درستی پیش*بینی آنها نیست، بلکه هنگامی که پیش*بینی*شان درست نیست، روش و الگویی دارند که با کمترین میزان ضرر از بازار خارج می*شوند. عموم مردم همیشه می*پرسند که در چه زمانی و در چه قیمتی سکه یا فلان سهم را خریداری کنیم در حالیکه یک معامله*گر منطقی، برایش فقط حد ضرر و نقطه خروج مهم است و نه نقطه ورود.


آیا تا به حال موسسه*های* مالی خواستار استفاده از روش محاسبات حجمی شده*اند؟
با بانک مرکزی ایران مذاکراتی داشته ام. اما از آنجا که در دوره تحریم*ها و مشکلات نقل و انتقالات ارزها هستند به سختی می*توانند استفاده تجاری کنند. در خارج از ایران به تازگی پیشنهاداتی مطرح شده اما این روش هنوز رسانه*ای نشده است. البته بهتر است استفاده از این روش، ابتدا در داخل کشور و در جهت منافع ملی و بهینه کردن سبد ارزی استفاده شود.


پیشنهاد شما به معامله*گران بورس و بازارهای مالی چیست؟
رویدادهای نامتحمل را جدی بگیرید. در هر معامله حداکثر یک تا دو درصد کل سرمایه خود را ریسک کنید. در این*صورت حتی اگر پنجاه بار پشت سر هم پیش*بینی شما اشتباه باشد،کل سرمایه خود را از دست نمی*دهید. موفق*ترین تریدرها حداکثر در 40 درصد موارد، پیش*بینی*شان درست است. دلیل موفقیت آنها این است که در طی آن 60 درصد از اوقاتی که پیش*بینی شان درست نیست، با ضرر بسیار کم خارج شده*اند.

هر چقدر بیشتر عقاید شخصی*تان را درباره بازارهای مالی مردود بدانید، موفق*تر هستید. از مشاوران مالی بترسید؛ آنها در لباسی شیک، دروغ*های زیادی را به شما تحویل خواهند داد.

همان اصلی که در ورزش رزمی آی*کی*دو وجود دارد؛ یعنی اول به حریف نگاه کرده و ریسک حمله را بسنجیم. اگر حریف قوی بود (روند قیمت*ها) به هیچ*وجه به او حمله نکنیم و صبر کنیم تا او به ما حمله کند و نیروی حریف را با تکنیک*های رزمی علیه خودش به کار بگیریم (همراهی با روند). اما اگر حریف ضعیف بود، به شدت باید به آن حمله کرد و او را زمین زد (معامله برخلاف روند). تشخیص روند و داشتن روش*های کم*ریسک، رمز موفقیت است.

مردم جذب متد*هایی می*شوند که اثرگذاری لازم را ندارند؛ آنها دوست دارند به افرادی پول بدهند که آنچه را که دوست دارند، بشنوند نه آنچه که واقعا نیاز دارند. تحلیل*گران تکنیکال بورس به نظریه*ای سخت دلبسته*اند که سادگی اعجاب*انگیزی دارد؛ نظریه*ای که می*توان در ظرف چند هفته آموخت و سپس با بهره*مندی از آن عمری را در آسودگی به سر برد و این یکی از دروغ*های بزرگی است که مشاغل زیادی بر پایه آن بنا شده*اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد