آیا بورس تهران در آستانه سقوط است؟


  






گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ مدتی است که با طولانی شدن اصلاح و استراحت بازار سرمایه این نگرانی برای سهامداران به وجود آمده است که این روند تا کجا ادامه خواهد داشت. تا جایی که با شکسته شدن کف کانال 88 هزار واحدی، برخی بر این نگرانی دامن زدند که بورس تهران در وضعیت حساسی قرار گرفته است و احتمال کاهش شدید شاخص کل وجود دارد. به این منظور با کارشناسان بازار سرمایه گفت و گو کردیم و از نگاه فاندامنتالی و تکنیکالی تحولات پیش روی بازار را بررسی نمودیم که در ادامه می آید:


محمد ابتهاج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص دلیل منفی شدن شاخص کل در روز شنبه، 21 دی ماه گفت: هر چند عده ای انتظار داشتند که بازار مثبت باشد، اما منطقی این بود که بازار مثبت نباشد.


وی افزود: اکثر نمادها در حال حاضر الگوهای نزولی دارند، البته این الگوها محدود هستند؛ از جمله این صنایع خودرویی ها و پتروشیمی ها بودند که بر بازار تاثیر قابل توجهی داشتند.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تا زمانی که 90 هزار شکسته نشود، اتفاق خاصی در بازار نمی افتد؛ شاخص ممکن است تا 85 هزار واحد نیز اصلاح داشته باشد، اما بیشتر بازار به اصلاح زمانی دچار است.


ابتهاج ادامه داد: با توجه به قیمت های جهانی و P به E گروه های مختلف و رشد کم، به نظر می رسد گروه فلزی و پالایشی در هفته های پیش رو بتوانند پیشرو بوده و وضعیت بهتری از سایر گروه ها داشته باشند.


این مدرس بورس اضافه کرد: برای کسانی که نگاه میان مدت و بلند مدت دارند، نگرانی وجود ندارد و با سرمایه گذاری در صنایعی که از نظر بنیادی قوی هستند، می توانند سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشند. نقدینگی قابل توجهی که در ماه های گذشته وارد بازار شده است اجازه اصلاح شدید را به بازار نخواهد داد.


معصومه احمدی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: برخلاف برخی اظهارات، بورس تهران حبابی نیست و جای نگرانی برای سهامداران وجود ندارد.


وی در بررسی گروه خودرو گفت: اخبار کاهش قیمت خودرو و یکسری معاملات بلوکی که در برخی از نمادهای این گروه اتفاق می افتد باعث اصلاح این نمادها شده است.


احمدی ادامه داد: ساختمانی ها فعلاً در نرخ های منفی معامله می شوند، اما شرکت های ارائه تسهیلات ساختمان وضعیت خوبی دارند، خصوصاً اینکه افزایش وام مسکن چشم انداز خوبی برای آنها ایجاد کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانکی ها به دلیل سازمان خصوصی سازی در برخی از نمادها عملکرد منفی دارند و این عرضه ها برای کنترل شاخص صورت گرفته است.


وی ادامه داد: پتروشمی ها نیز تحت تاثیر مباحث نرخ خوراک آنها در مجلس همچنان منفی معامله می شوند؛ این در حالی است که طبق گفته وزیر نفت اگر می خواهیم سرمایه خارجی را در این صنایع جذب کنیم باید قیمت خوراک معقولی قرار دهیم.


احمدی خاطرنشان کرد: در مجموع بازار وضعیت مبهمی را داشت و در بسیاری از گروه ها شاهد اصلاح و نوسان بودیم؛ ریشه این نگرانی ها به اخبار مذاکرات ژنو برمی گردد که تا زمان تایید نتیجه مذاکرات توسط پایتخت ها این نگرانی ها ادامه دارد.


این کارشناس بورس اضافه کرد: تحرکات سنای آمریکا برای افزایش تحریم ها نیز بر نگرانی های فعالان بازار افزوده است.


وی در پایان گفت: فعلاً سهامداران منتظر گزارش های 9 ماهه هستند و انتظار می رود برخی شرکت ها گزارش های خوبی ارائه دهند که نتیجه آن بر وضعیت بازار تاثیر خواهد گذاشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد