نگاهی به تاثیر تحولات سوریه به بازار بورس ایران و بازارهای جهانی


نگاهی به تاثیر تحولات سوریه به بازار بورس ایران و بازارهای جهانی

میزان تاثیر تحولات سوریه در بازار سرمایه ایران :

  

با افزایش بحران در سوریه و رکود و نزول بازار سهام، طیف وسیعی از فعالان بورس بسوی خرید انواع ارز روی آرده اند بطوریکه قیمت دلار تا این لحظه به محدوده 3280 تومانی افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت ارز در دقایق پایانی معاملات امروز منجر به جمع آوری سهام گروه پتروشیمی در کف قیمتی توسط برخی از فعالان حرفه ای بازار و حقوقی ها گردید. هر چند که بورس تهران امروز بدترین روز خود را در 8 سال گذشته تجربه می کرد ولی کاهش شدید قیمت سهام بنیادی و دارای فاند قوی بازار، بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی ریسک پذیر را وسوسه و ترغیب به خرید و جمع آوری سهام خوب بازار میکرد. شاخص کل تحت فشار سنگین عرضه های صورت گرفته که عمدتأ توسط حقیقی ها صورت می گرفت، با 1275 واحد افت مواجه گردید و ضمن از دست دادن سنگر 60 و 59 هزار واحدی، تا کانال 58 هزار واحدی نیز عقب نشینی کرده و مواضع قبلی بدست آمده در روزهای اول هفته جاری را از دست داد. آخرین ایستگاه شاخص کل بازار در پایان معاملات امروز 58727 واحدی بود در حالیکه ارزش معاملات با رقم قابل توجه 209 میلیارد تومانی توأم بود

ریزش وال استریت :

به گزارش  مارکت واچ و بلومبرگ، با افزایش نگرانی ها پیرامون حمله احتمالی و نظامی کشور آمریکا به سوریه که برخی آن را تنها در حده یک تهدید قلمداد می کنند شاخص های بازار سهام در آمریکا نیز به این امر واکنش نشان دادند که در این بین افت 120 واحدی شاخص داوجونز جای بسی تامل دارد، این ریزش، تحت تاثیر یک اتفاق احتمالی خارجی آن هم در منطقه خاورمیانه که مایل ها از ایالت متحده به دور است تنها یادآور یک دوران است: حمله آمریکا به عراق!!!!! با ریزش این شاخص ها بار دیگر طلا و اوراق قرضه به عنوان مامنی امن برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شدند بگونه ای که طلا  با 25 واحد افزایش به رقم 1419 دلار برای هر اونس صعود نمود

شاخص های سهام آسیا :


نگرانی از احتمال مداخله نظامی کشورهای غربی در سوریه سبب شد سیر نزولی ارزش شاخص سهام بورس‌های آسیا امروز (چهارشنبه) نیز ادامه یابد.

بر همین اساس در معاملات امروز بورس توکیو، ارزش شاخص نیکی 2/32 درصد کاهش یافت .

افزون بر این ،در ساعت 3 و 30 دقیقه امروز به وقت گرینویچ ارزش شاخص اس.ایکس.200 SX200 در بورس سیدنی 1/16 درصد، ارزش شاخص کاسپی Kospi در بورس توکیو 0/95 درصد و شاخص سهام بورس هنگ کنگ 1/36 درصد کاهش یافت اما ارزش شاخص بورس شانگهای تغییری نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هنگ کنگ، در این میان بورس توکیو بیشتر از بورس‌های دیگر آسیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد زیرا در مواقع دشوار، سرمایه گذاران از ین (واحد پول ژاپن) به عنوان «ارز جایگزین» استفاده می‌کنند و این افزایش تقاضا سبب افزایش ارزش ین می‌شود . افزایش ارزش ین به طور معمول سبب فلج شدن فعالیت شرکت‌های صادر کننده ژاپنی می‌شود زیرا درآمد ‌آن‌ها در خارج کاهش می‌یابد و این وضعیت عامل مضاعفی برای کاهش ارزش بورس توکیو می‌شود.

تحلیلی بر روند تحولات سوریه :

روسیه و چین نشست مشورتی شورای امنیت را ترک کردند و همین موضوع باعث عدم اجماع و توافق جدی شد و پس از آن اونس طلا با شیب ملایم شروع به افت کرده است.احتمالا اگر حمله احتمالی به بعد از نظر بازرسان موکول شود حدود دوهفته تا جلسه شورای امنیت طول میکشد و در این مدت جامعه جهانی اجماعی بر سر مسائل سوریه نخواهد داشت و فقط آمریکا میتواند اقدامات نظامی یکجانبه انجام دهد بنابراین تا مسئله حمله یکجانبه آمریکا به سوریه جدی نشود دلار رشد بیش از این در بازار نخواهد داشت و همچنین اونس هم در حالت خوشبینانه درمحدوده فعلی درجا میزند و همچنین اگر تاشنبه اتفاقی در منطقه نیفتد بازار بورس میتواند واکنش مثبت نسبت به این موضوع نشان دهد.اگر روز پنج شنبه بحث حمله یکجانبه آمریکا جدی شود اونس دوباره مسیر صعود را طی خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد