گزارش های شش ماهه دارویی ها بر مدار مثبت


با نزدیک شدن به گزارش های شش ماهه، بیشتر وقت و انرژی تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه صرف شناسایی صنایعی می شود که پتانسیل ارایه گزارش های میاندوره ای مناسب و قابلیت اعلام رشد سودآوری داشته باشند.

براساس گزارش بورس نیوز، صنعت دارو و شرکت های فعال در آن از جمله صنایعی هستند که با توجه به استقبال سرمایه گذاران از آنها می توان به وضعیت سودآوری این شرکت ها امیدوار بود.

  

در همین ارتباط رییس هیأت مدیره شرکت سبحان دارو در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از وضعیت شرکت های دارویی تا تاریخ 92.6.26 به دست ما رسیده، شرایط آنها حاکی از رشد سود و اعلام تعدیل های مثبت در اغلب شرکت های این صنعت است.


کرد زنگنه ادامه داد: خوشبختانه با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات دارویی و اجرایی شدن آن از تیر ماه سال جاری، وضعیت فروش و درآمدهای شرکت های دارویی در سه ماهه دوم سال جاری رشد چشم گیری داشته که به نظر می رسد با توجه به نسبت P/E پایین سهام این گروه می توان چشم انتظار بازدهی قیمتی مناسب از آنها بود.


وی پیرامون طرح جدید وزارت بهداشت مبنی بر عدم افزایش قیمت محصولات دارویی گفت: از آنجایی که دارو در زمره اقلام استراتژیک محسوب می شود، توجه به وضعیت تولید و فروش آن در اولویت های اولیه همه دولت هاست، از همین رو به نظر می رسد صحبت اخیر وزارت بهداشت مبنی بر عدم افزایش قیمت دارو، موضوعی اجرایی و امکان پذیر نباشد. چراکه به هر حال تناسب میان بهای تمام شده محصولات و نرخ های فروش امری غیر قابل اجتناب خواهد بود.


این مقام مسئول در خصوص وضعیت ترخیص گمرکی دارو و مشکلات پیرامون آن اظهار داشت: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید بخش زیادی از موانع موجود در ترخیص دارو به خصوص داروهای خاص از گمرک رفع شده و امیدواریم وعده دولت درباره گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ 30 درصد ارزش کالا نیز به تحقق بپیوندد تا بخش دیگری از موانع بر سر راه واردات نیز مرتفع گردد.


امیدواری به کاهش نرخ گشایش اعتبارات اسنادی


مدیر مالی شرکت داروسازی زهراوی نیز در بیان وضعیت فروش محصولات شرکت گفت: طی سه ماهه اول امسال به دلیل عدم ابلاغ نرخ های فروش از سوی وزارت بهداشت، با وجود تولید بالای محصولات موفق به فروش چندانی نشدیم، حال آنکه پس از اعلام قیمت های جدید، بخش اعظمی از فروش محصولات به سه ماهه دوم سال جاری انتقال یافت. از سوی دیگر یکی از محصولات تولیدی شرکت نیز طی سه ماهه نخست امسال به دلیل مشکلات گمرکی با تأخیر زمانی ترخیص شد و همین امر موجب گردید تا فروش این محصول در تیر ماه محقق شود.


احمدی ادامه داد: موارد مطرح شده، همه و همه موجب شده تا میزان فروش "دزهراوی" در سه ماهه دوم سال جاری حدود 7 برابر سه ماهه اول محقق شود، به گونه ای که از ابتدای سال تاکنون 80 میلیارد تومان درآمد فروش تحقق یافته که تا پایان شهریور ماه این مبلغ به 100 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.


این مقام مسئول در بیان میزان افزایش نرخ فروش محصولات نیز اظهار داشت: افزایش قیمت های فروش محصولات از ابتدای تیر ماه به اجرا در آمده به گونه ای که در تاریخ مذکور نرخ یارانه دریافتی از سوی وزارت بهداشت برای داروهای خاص دو برابر رشد کرده است.


احمدی با اشاره به رفع بسیاری از موانع طی دوره سه ماهه دوم سال جاری بیان کرد: فروش محصولات یارانه ای که حدود 70 درصد از میزان فروش "دزهراوی" را تشکیل می دهد و همچنین امکان واردات برخی از اقلام دارویی و فروش آنها طی دوره مذکور همگی در زمره مواردی بوده که طی سه ماهه دوم سال جاری وضعیت مناسبی را برای این شرکت رقم زده است.


مدیر مالی شرکت داروسازی زهراوی با اشاره به روند گشایش اعتبارات اسنادی به عنوان یکی از موانع پیش روی این صنعت گفت: امیدواریم با اجرایی شدن طرح کاهش نرخ گشایش اعتبارات اسنادی به 30 درصد توسط دولت جدید، بتوانیم نقدینگی کمتری را صرف این امر کنیم تا به تدریج تسهیلات دریافتی توسط شرکت نیز کاهش یابد. چراکه در حال حاضر بخش عمده هزینه مالی شرکت بابت تأمین نرخ 135 درصدی اعتبارات مذکور است.


وی در خاتمه با اشاره به افزایش سود تقسیمی و همچنین برنامه افزایش سرمایه شرکت عنوان کرد: با توجه به رشد سودآوری شرکت سود تقسیمی "دزهراوی" نیز برای سال 92 از 250 تومان به 300 تومان رشد داشته است. همچنین با توجه به سرمایه اندک 80 میلیارد ریالی "دزهراوی" و لزوم افزایش آن تا 200 میلیارد تومان، به نظر می رسد تا پایان سال جاری برنامه مذکور اجرایی گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد