گزارش بازار شنبه 30 شهریور 92

شاخص کل در اولین روز کاری هفته ضمن ثبت رشد 1089 واحدی به کانال 62 هزار واحد رسید و حد نصاب جدیدی را در تاریخ بازار سرمایه به ثبت رساند.نماد معاملاتی تاپیکو با 182 واحد و فارس با 129 واحد بیشترین تاثیر مثبت و نماد معاملاتی شبندر با 68 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

ارزش کل معاملات بورس به رقم 285.4 میلیارد تومان رسید که بیشترین ارزش به معاملات شبندر با 23.7 میلیارد تومان و وامید با 20.2 میلیارد تومان تعلق داشت.

در بازار فرابورس نیز رشد تقریبا 9 واحدی شاخص را شاهد بودیم تا این نماگر بازار فرابورس نیز در آستانه قله 700 واحدی قرار بگیرد.ارزش کل معاملات این بازار به 207.7 میلیارد تومان رسید که بیشترین ارزش به معاملات جم با 89.1 میلیارد تومان اختصاص داشت
  
 

خوشبینی بازار و سهامداران به تحولات سیاسی اخیر باعث شده قیمت ها در مسیر صعودی قرار بگیرند و بازهم نقدینگی ها به سوی بورس سرازیر شوند.اگر نتایج مثبت سیاسی در عمل دیده شود شرایط اقتصادی نسبت به سال های قبل بسیار فرق خواهد کرد،شرایط بازار سرمایه نیز فرق خواهد کرد.ریسک های بازار سرمایه کاهش می یابد و این کاهش ریسک ها و افزایش اعتمادها باعث رشد نقدینگی در بورس و تحرک و شادابی در بازار سرمایه خواهد شد.

امروز بازار سرمایه روزی تاریخی دیگر را به ثبت رساند و شاخص وارد کانال جدیدی شد.در گزارش چهارشنبه اشاره کردیم که تحولات مثبت سیاسی در حوزه خارجی در مقابل نرخ دلار قرار دارد و کاهش نرخ دلار در مقابل کاهش تحریم ها برای شرکت های صادراتی هیچ گونه نگرانی ندارد.دلار امروز کاهشی بود و به کمتر از 3000 تومان نیز رسید در این باره قبلا هم صحبت کردیم و آروز می کنیم تحولات مثبت در حوزه سیاسی در عمل نیز دیده شود آن وقت کاهش دلار اصلا نگرانی ندارد با دست یافتن به نتایج مثبت سیاسی و لغو بیشتر تحریم ها باید فقط به آینده فکر کرد

در اخبار حاشیه ای و مهم بازار؛ در اخبار سیاسی دولت انگلیس در تلاش است با مستثنی شدن در تحریم های ایران در میدان نفتی دریای شمال مشارکت داشته باشد.

از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده با ایران در نشست 1+5 در نظر دارد پیشنهادهای جدیدی را در قبال لغو تحریم‌های نفتی و خدمات سوئیفت پیشنهاد دهد.یک مقام آگاه در بانک مرکزی نیز با اشاره به لغو تحریم تعدادی از بانک‌های کشور توسط دادگاه اتحادیه اروپا، اظهارداشته: احتمال لغو تحریم سوئیفت و اتصال مجدد بانک‌های لغو تحریم شده زیاد است.

سخنرانی اخیر دکتر روحانی نیز بازتاب های فراوانی در جامعه بین المللی داشته اشت. دبیرکل ناتو با اشاره به اظهارات اخیر رییس‌جمهور ایران، گفته: این اظهارات دلگرم‌کننده است.

رئیس جمهور کشورمان در روز یکشنبه برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد و در روز سه‌شنبه جاری در مراسم افتتاحیه آن حضور پیدا خواهد کرد. فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه درخواست ملاقات با رییس جمهور ایران را ارائه داده است

در کل باید گفت تحولات اخیر سیاسی و سخنرانی رییس جمهور در فرصتی که رییس‌جمهور آمریکا آن را بختی برای دیپلماسی می‌نامد، می‌تواند بی‌اعتمادی بین ایران و غرب را درهم شکند.

در اخبار اقتصادی دلار کاهش جدی داشته است و به کمتر از 3000 تومان نیز رسیده است.برخی این کاهش را ناشی از جو روانی مثبت سیاسی می دانند و معتقدند مجددا رشد خواهد کرد. در همین زمینه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفته: نوسانات نرخ ارز در فضای فعلی باید بین 3100 تا 3300 تومان باشد. کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر متاثر از مسائل سیاسی مربوط به سفر رییس جمهور به نیویورک است و مجددا در بازار افزایش می‌یابد.سکه نیز که با رشد انس جهانی طلا مجددا رشد کرده بود با افت دلار کاهش شده است.

در حوزه اقتصادی همچنین معاون کل سازمان توسعه تجارت از لغو تدریجی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی خبر داد ه و گفته: بر اساس آخرین تصمیمات گرفته‌شده، تعداد ممنوعیت‌های صادراتی به 17 ردیف کالا کاهش یافته است.  وی همچنین اشاره کرده که هم‌اکنون در جهت حذف تدریجی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی حرکت می‌کنیم.در برنامه صدروزه اقتصادی دولت، حل مشکلات حوزه صادرات از رفع تعهدات ارزی گرفته تا حذف ممنوعیت‌های صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.

به تازگی فهرستی از ممنوعیت های صادراتی برای شش ماهه آینده منتشر شده است.با اینکه مقادیر اعلام شده برای صادرات زیاد نمی باشد اما می توان امیدوار بود که این مقادیر برای سال بعد و سال های آتی در شرایط بهتری قرار بگیرند.

در بازارهای جهانی ؛ فلزات اساسی نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته رشد خوبی داشته اند.مس در 7270 و روی و سرب به ترتیب در 1880 و 2075 دلار قرار گرفته اند.

انس طلا نیز در 1326 دلار قرار دارد به دنبال نگرانی های بین المللی در خصوص احتمال متوقف شدن برنامه محرک پولی آمریکا در نشست اکتبر فدرال رزرو قیمت جهانی طلا در آخرین ساعات مبادلات روز جمعه با کاهش روبرو شد.


در بازار داخلی چه خبر بود؟


خودرویی ها که همواره در گزارش های خود به چشم انداز مثبت آنها در بلند مدت اشاره کرده ایم این روزها با اخبار مربوط به لغو احتمالی تحریم ها و کاهش نرخ ارز شرایط خوبی پیدا کرده اند.

با توجه به چشم انداز پیش رو و غیر انحصاری بودن صنعت خودرو، امکان قیمت گذاری در شرایط عرضه و تقاضا، اعلام کاهش ضمانت نامه بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی از 130 به 30 درصد، تعویق بدهی های بانکی و ایجاد شرایط کاهش تحریم ها به نظر می رسد آینده صنعت خودرو در ایران رو به رشد و مثبت خواهد بود

ایران خودرو با صف خرید سنگین خود نشان می دهد در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.طبق اعلام مسئولین شرکت همکاری با خودروسازان اروپایی و امریکایی باید یکی از اولویت های مدیرعامل ایران خودرو باشد که اظهار امیدواری شده با تدابیر دولت یازدهم برای برچیدن شدن تدریجی تحریم ها این همکاری باعث رونق هر چه بیشتر ایران خودرو شود.

سایپا نیز که همراه ایران خودرو حرکت می کند و شرایط بهتری پیدا کرده است .با تلاش های صورت گرفته در زمینه های تولید، فروش داخلی و همچنین صادرات، سایپا توانسته تا حدود زیادی کمبود نقدینگی خود را مدیریت کند و برنامه های خوبی نیز برای تسویه بدهی های بانکی دارد.

در این گروه رئیس شورای رقابت از ارائه درخواست خودرو‌سازان برای محاسبه مجدد قیمت خودروها بر اساس نرخ تورم جدید خبر داده و گفته: این درخواست در جلسه هفته جاری شورا بررسی خواهد شد.

بانکی ها نیز روز مثبتی داشتند هر چند صف خرید آنها داده شد ولی می توانند در روزهای آتی با اخبار مثبت تری به روند صعودی خود ادامه دهند.احتمال لغو تحریم های سوئیفت مهمترین اخباری ست که این روزها سهامداران را به سمت و سوی سهام این گروه متمایل و متمرکز کرده است.

در مورد نرخ سود بانکی نیز برنامه های دولت چیز دیگری ست. با وجود این‌که بعضی از اقتصاددانان سیاست جدید دولت در قبال نرخ سود بانکی را چندان شفاف نمی‌دانند و می‌گویند بهتر است دولت تصمیمات خود در این زمینه را هرچه زودتر اعلام کند، اعضای تیم اقتصادی دولت روحانی راه علاج اقتصاد کشور را در نرخ سود بانکی و تغییر آن نمی‌دانند، بلکه آنان معتقد به کاهش نرخ تورم و خروج از وضعیت فعلی اقتصاد هستند.

جنگ عرضه و تقاضا در پتروشیمی ها نمادهای گروه را با نوساناتی روبرو کرد.افت نرخ دلار به زیر 3000 تومان از نظر روانی فشار فروش را در سهام این صنعت ایجاد خواهد کرد ولی این تاثیر کوتاه مدت خواهد بود.با سیاست های در پیش گرفته و لغو احتمالی تحریم ها صنعت پتروشیمی آینده درخشانی خواهد داشت و پی بر ای سهام گروه نیز به اعداد بالاتری خواهد رسید.

در این گروه فهرستی از برخی محصولات منتشر شده که مجوز صادرات برای آنها تا شش ماه آینده صادر شده است.با اینکه این اتفاق تاثیری در سود این شرکت ها ندارد اما امیدوار کننده می باشد و این رویه ی کاهش محدودیت های صادراتی در سال های آتی اثرات خود را بر سود شرکت های این صنعت خواهد گذاشت

دو اتفاق مهم معاملات پتروشیمی ها عرضه صف خرید پتروشیمی جم و بازگشایی تاپیکو بود.جم فردا به بیش از 1700 تومان خواهد رسید و گفته می شود در این قیمت ها نیز خریدار خواهد داشت.به نظر می رسد اگر افت دلار ادامه داشته باشد و در کمتر از 3000 تومان در معاملات فردا تثبیت شود ، عرضه های جم نیز افزایش یابد .همانطور که می دانید جم نرخ دلار را در بودجه خود 3200 تومان لحاظ کرده است هر چند با دلار 3100 تومان هم تعدیل مثبت خواهد داد.به هر حال از برخی حقوقی ها همچون گروه بهمن به عنوان خریدار سهم یاد می شود و می توانند سهم را به بیشتر از 1800 تومان نیز بکشانند.

تاپیکو همانطور که قبلا نیز اشاره کرده بودیم در قیمت های بین 370 تا 380 تومان بازگشایی خواهد شد.شرکت سود خود را به 94 تومان افزایش داده است.هر چند که این سود شاید در سال بعد تکرار نشود ( به دلیل اینکه امسال شپنا و جم را فروخت) ولی در سال های بعد با افتتاح ستاره نفت خلیج فارس سود آوری شرکت متحول خواهد شد.به هر حال خرید و نگهداری این هلدینگ پتروشیمی در بلند مدت توصیه می شود.سهم در معاملات امروز در 380 تومان بازگشایی و با فشار عرضه ها به کمتر از این عدد رسید.طبیعی ست که بعد از تقسیم سود 50 تومانی و بازگشایی در همان قیمت های قبلی فشار عرضه ها بالا باشد.ولی کف بنیادی سهم در 370 تومان می باشد و می تواند به تدریج بار دیگر به 400 تومان برسد.

شایان ذکر است تاپیکو سیاست تقسیم سود خود را از 90 درصد به 80 درصد کاهش داده و سود تلفیقی خود را نیز از 869 ریال به 1000 ریال افزایش داده است.

پارسان بازهم به نوعی در مورد شیراز شفاف سازی کرد ولی هنوز خبرای از بازگشایی نیست.ناو سهم در حال رشد می باشد و هنوز سهم بسته است.ارزش خالص دارایی های هر سهم شرکت به 1500 تومان نزدیک شده است و به نظر می رسد با بازگشایی سهم شاهد پارسان 1000 تومانی نیز باشیم.

زاگرس تحت تاثیر افت دلار در آخر بازار تا حدودی منفی شد.گفته می شود خطوط تولید متانول شرکت که در روزهای گذشته از کار افتاده بود مجددا شروع به تولید کرده است.

در پالایشی ها خبر تعویق در طرح بنزین سازی شبندر جو گروه را منفی کرد.مدیرعامل شرکت ملی ،مهندسی و ساختمان نفت در این باره گفته افتتاح این طرح بر اساس برنامه قرار بود تا پایان سال انجام شود اما به دلیل عدم تامین منابع مالی کافی این طرح در نیمه نخست سال بعد انجام خواهد شد.

سایر پالایشی ها به جز شاوان منفی بودند.شاوان نیز که صف خرید داشت با فشار عرضه ها تا کمتر از 2300 تومان نیز افت داشت.

فلزی ها نیز روز نسبتا مثبتی داشتند.فهرستی از شرکت های این گروه نیزدر رابطه با ممنوعیت صادراتی برخی محصولات منتشر شده و به آنها اجازه داده شده در شش ماه آینده تا سقف تعیین شده به صادرات بپردازند.این مقادیر زیاد نمی باشد ولی امیدوار کننده ست.

این مصوبه بر فولاژ،فخوز ،فخاس و حتی فملی تا حدودی تاثیر دارد.فخوز که امروز به بیش از 3800 تومان رسید برای سال مالی جاری پیش بینی برای صادرات دو محصول مهم خود یعنی شمش بلوم و تختال نداشته است و با این مصوبه می تواند در شش ماهه دوم سال جاری 60 هزار تن از محصولات خود را صادر کند.با توجه به توانایی شرکت در افزایش طرفیت تولید تا پایان سال ،این 60 هزار می تواند مازاد بر مقدار فروش پیش بینی شده برای داخل باشد.

ذوب منفی بود. طبق آخرین اطلاعات بدست آمده از صورت های مالی ،ذوب آهن اصفهان برای سال جاری پیش بینی صادرات 460 هزار تن مقاطع فولادی،تیرآهن و میلگرد داشته است که طبق این مجوز می تواند در شش ماهه دوم سال جاری 210 هزار تن صادر نماید.اطلاعاتی در دست نیست که شرکت در سه ماهه نخست سال و تا این تاریخ چه مقدار صادرات داشته است ولی اگر فرض نماییم در شش ماهه نخست سال نیمی از 460 هزار تن را صادر کرده باشد، در شش ماهه دوم سال نیز می تواند 230 هزار تن صادر نماید ، این در حالی ست که طبق این مجوز می تواند 210 هزار تن انواع محصولاتش را صادر نماید.

فولاژ که صف خرید داشت در حالی مجاز است در شش ماهه دوم سال 30 هزار تن فولاد آلیاژی صادر کند که برای کل سال پیش بینی نموده 45 هزار تن صادر کند.

ملی مس با این مجوز شرایط بهتری پیدا می کند .کل مقدار صادرات پیش بینی شده برای کاتد در بودجه 92 مقدار 70 هزار تن بوده که مجوز داده شده در نیمه دوم سال نیز 70 هزار تن صادر نماید.اگر نیمی از 70 هزار تن را نیز در شش ماهه اول صادر کرده باشد می تواند 35 هزار تن مازاد بر مقدار پیش بینی شده صادر کند.

فخاس که سهم بدون گره بازار می باشد برای سال جاری پیش بینی صادرات 65 هزار تن میلگرد را نموده است و طبق این مصوبه می تواند 60 هزار تن از این محصول مهم خود را از این تاریخ به بعد تا شش ماه بعد صادر نماید.اگر فرض کنیم در شش ماهه امسال نیمی از 65 هزار تن را صادر کرده است می تواند در شش ماهه دوم نیز 60 هزار تن صادر کند که این به نفع شرکت می باشد.

در بخش دیگری از این مصوبه کالاهای مشمول صادراتی از تاریخ ابلاغ با کاهش جدی عوارض صادراتی مواجه می‌شوند.این محصولات متنوع می باشند که در بین آنها قراضه فلزات و ضایعات پلیمری و گندله دیده می شود.این به نفع سنگ اهنی ها می باشد.

در سایر نمادها و گروه ها:

در ذغال سنگی ها کشرق متعادل بود و کطبس صف خرید داشت.کشرق گفته از افزایش 20 درصدی اخیر نرخ ذغال سنگ تا حدودی تعدیل مثبت دارد ولی کطبس که افزایش سرمایه 50 درصدی دارد اعلام کرده این افزایش نرخ تاثیری بر سود شرکت ندارد.

سدبیر که در کوتاه مدت از 240 تومان به 312 تومان رسیده است در اطلاعیه ای اعلام کرده هیج اتفاق با اهمیتی در شرکت رخ نداده است.

شفارس با توجه به عملکرد تولید و فروش 5 ماهه نخست سال سود هر سهم خود را از 845 ریال به 1000 ریال افزایش خواهد داد که کلا مربوط به افزایش مبلغ فروش می باشد

برقی ها این روزها شرایط خوبی دارند و در آینده نیز خبرهای مثبتی از آنها خواهیم شنید.در این گروه بموتو قصد افزایش سرمایه 408،240 میلیون ریالی از محل : مطالبات حال شدۀ سهامداران و آوردۀ نقدی (مبلغ 340،200 میلیون ریال)، سود انباشته (مبلغ 18،245 میلیون ریال) و اندوختۀ طرح و توسعه و سایر اندوخته¬ها (مبلغ 49،795 میلیون ریال) را دارد

خبر مربوط به افزایش نرخ خرید تضمینی برق از بخش خصوصی یکی از خبرهای مثبت گروه برقی و پیمانکار برقی و نیروگاهی  می باشد
پرشین تحلیل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد