پالایشی ها

این روز ها حرف های  زیادی از شبندر هست . خواستم خدمت دوستان چند نکته را عرض کنم.


 

 

شبندر (وبقیه پالایشی ها )
1- در گزارش 6 ماهه به علت عدم اعلام قیمتها از طرف پالایش و پخش موفق نشد گزارش واقعی تهیه کنه که توی 9 ماهه این اطلاعات تکمیل خواهد شد.
2-بخش دلاری شرکت با دلار 2500 دیده شده که کاهش قیمت دلار تا 2700 و یا حتی 2500 , باعث عدم تعدیل سسنگین خواهد شد ولی تعدیل حتمی خواهد بود.
که 6 ماهه اول هم دلار 3000 بوده .
3- نفتای شبندر در حال ارسال به شپنا و شبریز است و حدودا 12 تومان به ازای هر سهم فقط از گرفتن مجوز ارسال نفتا به شبریز و شپنا عاید شبندر خواهد شد.
4- واحد های فروش داخلی شبندر در حال تکمیل است و با راه اندازی آنها به سود آوری شرکت افزوده خواهد شد.
5- ططرح توسعه شرکت وضعیت مناسبی دارد و با رفع تحریم ها سرعت بیشتری خواهد گرفت.
6- بخش اعظم هزینه های شرکت هایی مثل پالایشی ها و پتروشیمی ها , مربوط به تامین قطعات است که مطمئناً کاهش قیمت دلار , کاهش هزینه های خرید تجهیزات را به همراه دارد و در برهه ای از زمان با کاهش ظاهری شود و سپس افزایش چشمگیر سود روبرو می شوند.
با همه این موارد سهامداران محترم در فروش سهم پالایش و پتروشیمی مختارند و قابل احترام.
موفق و سلامت باشید.
نکته آخر دید مثبت امور سهام و مالی شبندر است که ستودنی است.



ه گزارش خبرنگار شانا، رئیس تعمیرات شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: در تازه ترین عملیات تعمیرات اساسی این شرکت، واحد کاهش گرانروی شماره یک دو روز زودتر از برنامه معین شده در سرویس آمد.

ناصر خیری با بیان این که متوسط خوراک واحد کاهش گرانروی شماره یک و دو به صورت جداگانه ٤٥ هزار بشکه نفت است، افزود: گاز مایع، بنزین، هات اویل و ته مانده برج "streaper" از محصولات این واحد است که به عنوان محصول میانی و به منظور افزایش کیفیت محصولات، به واحدهای اصلی شرکت ارسال می شود.

وی با بیان این که در این تعمیرات تعویض کامل لوله کشی سیستم آب خنک کننده و تعویض تعدادی از تیوپ مبدل های واحد کاهش گرانروی انجام شده است، ادامه داد: به طور میانگین حدود ٦٠٠ نفر از کارکنان رسمی و پیمانکاری پالایشگاه کار تعمیرات اساسی را به اتمام رساندند.

او اظهار کرد: عملیات تعمیرات اساسی واحد کاهش گرانروی هر ٣ سال یک بار در همه پالایشگاه های کشور و بر اساس برنامه زمان بندی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران انجام می شود.

به گفته این مقام مسئول در این تعمیرات اساسی واحدهای تعمیرات، بهره برداری، مهندسی پالایش، مهندسی عمومی، بازرسی فنی ، تدارکات کالا، عملیات انبار، ایمنی و آتش نشانی و ... در دو نوبت کاری ١٢ ساعته با یکدیگر همکاری داشتند.



شاوان سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد شش ماهه را با رشد 7 درصدی از 2824 ریال به 3023 ریال  افزایش داده است.این در حالی ست که قبلا 3521 ریال اعلام کرده بود که مجددا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 3023 ریال اعلام شد.در شش ماهه واقعی نیز 44 درصد سود خود را پوشش داده است

افزایش تولید شرکت از 60 هزار بشکه به 63 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است که این عامل باعث رشد 125 ریالی سود هر سهم شرکت در ششماهه دوم شده است.

جایگزینی استفاده از مولدهای تولید برق به جای استفاده از توربین های گازی شده باعث کاهش مصرف سوخت نفت گاز به مبلغ 25 میلیارد تومان در شش ماهه دوم شده است که به ازای هر سهم 22 تومان خواهد شد

فروش شرکت نسبت به پیش بینی قبلی کاهش داشته است که دلیل آن استفاده از میانگین قیمت فروش واقعی فرآورده ها در 6 ماهه اول به جاری میانگین سال قبل می باشد

 

نکته مهم دیگر این است که از اواسط آذر ماه پیش بینی شده خطوط لوله گاز ترش و شیرین فلات قاره به تاسیسات پالایشگاه به بهره برداری برسد و جایگزین مصرف سوخت مایع در کوره های شرکت شود و استفاده از نفت کوره و گاز مایع به عنوان سوخت مصرفی دستگاه ها قطع شود.گفته شده اثرات این بهره برداری بر سود شرکت پس از راه اندازی کامل به اطلاع خواهد رسید

 

یک نکته مهم دیگر این است که شرکت پیش بینی نموده بود برای سال جاری محصولات جدیدی از جمله نفتای شیرین ،سوخت جت و بنزین ایزومریت به چرخه تولید خود اضافه نماید که به دلایل عملیاتی تا الان در آنها تولیدی نداشته است و ظاهرا به جای آنها میزان تولید بنزین و نفت گاز افزایش یافته است

 

نکته دیگری که در مورد شرکت باید ذکر کرد این است که شاوان یکی از شرکت های پالایشی می باشد که علاوه بر نفت خام ،میعانات گازی نیز مصرف می کند.دیروز شاهد معامله 3400 بشکه میعانات گازی در بورس انرژی با نرخ حدودا 200 هزار تومان در هر بشکه بودیم.شاوان در شش ماهه اول هر بشکه میعانات گازی را 230 هزار تومان خرید کرده است و برای شش ماهه دوم نیز خرید هر بشکه را 225 هزار تومان در نظر گرفته است.اگر فرض را بر آن داریم که شرکت در شش ماهه دوم هر بشکه را 200 هزار تومان خرید کند ،حدودا 86 میلیارد تومان از بهای تمام شده آن کسر می شود( به ازای هر سهم 75 تومان) البته این به شرطی ست که نرخ های فروش محصولات متناسب با این کاهش نرخ میعانات گازی افت نکند که به نظر نمی رسد



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد