شما چه فکر می کنید؟ چرا بازار اینگونه حرکت می کند؟



این روزها در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاهد اتفاقاتی هستیم که در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود.

سهمی مثل خمهر تعدیل منفی بیش از 100 درصدی به بازار اعلام می کند و در گزارش خود بیان می کند که بیش از ۴۰۰ درصد از زیان پیش بینی شده را در شش ماهه نخست محقق کرده است.  در عین ناباوری سهم با 72 درصد مثبت بازگشایی می شود.

 

ایرانخودرو در آخرین گزارش خود تعدیل منفی سنگینی اعلام می کند، و اعلام می کند که بیش از 150 درصد از زیان پیش بینی شده را محقق کرده است. در عین ناباوری و شگفتی همگان سهم با 10 درصد مثبت بازگشایی می شود و چند روز بعد با رشد بسیار خوب و صف های خرید 100 میلیونی روبرو می شود.

 

حکشتی تعدیل منفی به بازار اعلام می کند و با 220 درصد مثبت بازگشایی می شود و چندین روز پس از بازگشایی با صف خرید روبرو می شود. این سهم هم اکنون با نسبت پی به ای 273 در حال معامله شدن است.

 

در مقابل سهمی مثل شبندر سودی معال 226 تومان به بازار اعلام کرده است، سهم هر روز  با صف فروش روبرو می شود و ریزش می کند. سهمی مثل شپدیس با سودی معادل 450 تومان به سختی رشد می کند، سهمی مثل کرماشا با 202 تومان سود مدتها در جا میزند.

 

حال می خواهیم بدانیم که اگر شبندر، شپدیس  و کرماشا با نسبت پی به ای مشابه حکشتی معامله شوند، ارزش هر سهم هر کدام از این شرکت ها چقدر است.

ارزش هر سهم شبندر با نسبت پی به ای مشابه حکشتی: 61698 تومان (معادل 616980 ریال)

ارزش هر سهم شپدیس با نسبت پی به ای مشابه حکشتی: 122850 تومان (معادل 1228500 ریال)

ارزش هر سهم کرماشا با نسبت پی به ای مشابه حکشتی: 55146 تومان (معادل 551460 ریال)

 

 شما چه فکر می کنید؟ چرا بازار اینگونه عجیب و بی منطق برخورد می کند؟


پاسخ :


نقدینگی زیادی وارد بازار شده است و متاسفانه تحلیل بنیادی جای خود را گم کرده است و برخی از کهنه کاران بورس با توجه به اینکه سال قبل نقدینگی در طلا و ارز بود , این نقدینگی را در بورس احساس می کنند و دقیقا سهم هایی که فرمودید در این سالهای رکود در زیان بوده اند و هستند و مالکان قدیمی سهم های زیانده به فکر چاره افتاده اند و انهم توزیع زیان در بین مردم تازه وارد است و با هدف سهم ها را هدایت می کنند

متاسفانه اگر همین روند ادامه یابد نقدینگی بزودی از بورس خارج و به سمت بازار بعدی یعنی مسکن خواهد رفت.
در این میان برخی با زیان و برخی با سود خواهند گریخت ولی امیدوارم این اتفاق نیافتد و سازمان بورس هم فکری به حال این وضعیت کند
با اطلاعاتی که بنده دارم , سازمان بورس و سازمان حسابرسی خود درگیر بازیهای بچه کانه ای شده اند که یکی از آنها مانع تراشی بر سر سهم های پالایشی است و به هدف خود هم رسیده اند و این سهم ها را از لیدری بورس کنار گذاشته اند
پترو شیمی ها هم همین وضعیت را دارند. به نوعی بورس در حال رد کردن سهم های زیانده خود به مردم است که شاید سالها مجبور به سهامداری باشند
امیدوارم روند تغییر کند.
سازمان بورس هم دقیقا با روندی که فعالان بازار می دانند کنترل ها را انجام میدهد
شفاف سازی هایی که از پالایشی ها مکرر درخواست میشد را بخاطر دارید ؟
کدام یکی از این شفاف سازی ها را برای ونفت , خودرو , حکشتی و ... درخواست کرده است ؟
متاسفانه برخی سهامدارن هم با شناسایی مینیمم سود , با هر قیمتی سهم خود را دو دستی تقدیم حقوقی می کنند.
نمونه اش جمع آوری شبندر/ شپنا توسط مجموعه پارسان در این روزهاست. البته جای تشکر دارد که سهم را به صف فروش نکشیده اند
به نظرم عدم اطلاع سهامدار خرد دلیل اصلی این بازیهاست . سربلند باشید


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد جمعه 8 آذر 1392 ساعت 18:11

بیایم ببرون فعلا ایمن تر نیست؟

برای افراد ریسک گریز بهترین کار جدا شدن از بازار و یا انتخاب سهم های کم ریسک است که بنیاد قوی دارند. لذا کسی نمی تواند ارزندگی یک شرکت پتروشیمی را انکار کند و در دراز مدت بار ها و بار ها دیده ایم کسانیکه روی یک سهم خوب ماندگار بوده اند , به مراتب سود همسان و یا گاهی بیشتر از کسی که مدام در حال نوسانگیری است را نصیب خود کرده است.
بورس = ریسک
ولی سعی کنید درست انتخاب کنید تا گرفتار نشوید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد